tag:blogger.com,1999:blog-33669447443344264712024-02-19T15:44:49.621+02:00CENTURY CAMERA IITHE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comBlogger248125tag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-90721053239257056032016-06-16T08:33:00.003+03:002016-06-16T09:55:55.777+03:00ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΑΚΙ, ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (Μέρος Ζ' )
105. Το σκάκι, εκτός των άλλων, είναι ένα είδος "αυτοσυγκέντρωσης" πάνω στην ολότητα του εαυτού σου.
Όταν παίζεις μια παρτίδα, ολόκληρη η ύπαρξή σου, ο πλήρης εαυτός σου μεταμορφώνεται σε όχι κάτι άλλο ή διαφορετικό από καθαρή σκέψη.
Η αίσθηση της καθαρής σκέψης και της αίσθησης μιας ύπαρξης μονάχα σε αυτήν ή μονάχα μέσω αυτής, είναι βέβαια κάτι λυτρωτικό, αλλά και THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-47788262120070699632016-05-18T17:03:00.000+03:002016-05-18T21:46:42.607+03:00BANAFSHEH SAYYAD: Persian Fire
Όταν το ανθρώπινο και το θεϊκό επικοινωνούν μεταξύ τους, μέσα από την περιστρεφόμενη ερατεινή μορφή μιας χορεύτριας που συνεχώς και συνεχώς εμφανίζει το αναπόφευκτο της παρουσίας της απόμακρης αρχαιότητας σε κάθε μέλλον.
THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-31819562382817856382016-04-26T17:00:00.001+03:002016-04-26T18:15:50.318+03:00JEHAN ALAIN: "Deuxième Fantaisie" (1936)
Ο Jehan Alain είναι ένας από τους πλέον αγαπημένους μου συνθέτες για εκκλησιαστικό όργανο, και κατά την γνώμη μου, ένας από τους πλέον "ποιητικούς" μέσα στον ακραίο μυστικισμό του.
Σίγουρα, παρουσιάζει εκλεκτικές συγγένειες με τον Messiaen (εννοώ φυσικά τον Messiaen για όργανο), αλλά και σημαντικές διαφοροποιήσεις. Ο Messiaen εξ άλλου υπήρξε αρκετά "πολύμορφος" ως συνθέτης, ο δε THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-37261933229458485562016-04-11T17:15:00.003+03:002016-04-11T18:31:13.353+03:00ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΑΚΙ, ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (Μέρος ΣΤ' )
95.
Το έτος 1858 ο Paul Morphy αντιμετώπισε στην σκακιέρα δύο αντιπάλους
μαζί, τον Δούκα Κάρολο του Μπρούνσβικ και τον Κόμη Ιζουάρ, σε ένα
παιγνίδι που έμελε να μείνει θρυλικό ως "το παιγνίδι της όπερας".
Σε 17 μόλις κινήσεις οι δύο "σύμμαχοι" παίκτες ευρέθησαν ενώπιον θεαματικού ματ, σχεδιασμένου και εκτελεσμένου δι' όλων των κινήσεων που προηγήθηκαν και το THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-32270043393145817462016-03-31T02:50:00.000+03:002016-03-31T05:07:23.538+03:00Pete Namlook - Subharmonic Interference, Interference Berlin (1994)
Όμορφο, παράδοξο, και με τον τρόπο του απρόβλεπτο έργο από έναν πολύ καλό συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής. Ηχογραφημένο "ζωντανά" στο Interference Festival του 1994.
THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-14408268075794354192016-03-20T16:57:00.001+02:002016-03-20T18:45:03.096+02:00A TRIBUTE TO BANAFSHEH SAYYAD
Όχι και τόσον παράδοξο, όσον θα μπορούσε να φανεί σε μια "τυπική" ή επιφανειακή θεώρηση: η Banafsheh Sayyad πριν διαπρέψει στους μυστικιστικούς sufi χορούς του Ιράν, ήταν φανατική ακροάτρια και οπαδός της μοντέρνας κλασσικής μουσικής του 20ού αιώνα. Όπως λέει η ίδια σε μια συνέντευξή της στο "Hagalla Magazine":
"... I was
more into modern classical music. The 20th THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-87052388096736584822016-03-10T20:32:00.002+02:002016-03-10T21:05:54.901+02:00ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ: "Κονσέρτο για Κοντραμπάσο και Ορχήστρα" (1942) - Δύο ιστορικά κονσέρτα για κοντραμπάσο
Το κοντραμπάσο δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα συνηθισμένο ως επιλογή σολιστικού οργάνου σε ένα ορχηστρικό κονσέρτο. Τα πρώτα κονσέρτα του είδους άρχισαν να εμφανίζονται κατά την μέση και ύστερη "κλασσική" περίοδο, όπως για παράδειγμα το σχετικό κονσέρτο του Johannes Matthias Sperger (στο οποίο θα αναφερθούμε κατωτέρω) αλλά και άλλα.
Το "Κονσέρτο για Κοντραμπάσο και Ορχήστρα" του THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-46777303364438477932016-03-01T04:44:00.001+02:002016-03-03T21:09:20.241+02:00TARI PENDET DARI (Bali, Indonesia)
Η μείζων ανθρωπολογική/εθνολογική (αλλά και "μελλοντολογική"!) σημασία των gamelan χορών του Μπαλί στην Ινδονησία είναι κάτι που διαφεύγει κατά πολύ από την μέση αντίληψη της δυτικής κουλτούρας, στο βαθμό που η τελευταία αδυνατεί τις περισσότερες φορές να δει σε αυτούς κάτι πέρα από ένα "παραδείσιο", προ-ταξικό παρελθόν της ανθρωπότητας, μοίρα του οποίου δεν είναι παρά να αποβαίνει μια απλήTHE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-389092205885964702016-02-23T07:18:00.003+02:002016-02-23T07:18:32.609+02:00PERSIAN MYSTICAL DANCE - BANAFSHEHTHE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-81458472292711388032016-02-14T04:39:00.001+02:002016-02-14T05:54:35.085+02:00ΕΝΔΙΑΜΕΣΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ "ΔΙΑΤΟΠΙΑ" (νεωτερικότητα, ουτοπία, ευτοπία και διατοπία), Μέρος Α '
1. Καίτοι η έννοια της "ουτοπίας" εντοπίζεται εν μέρει ως ουσιώδης παράμετρος από πολύ παλιά στον χρόνο σε έργα όπως η Πολιτεία
του Πλάτωνος, εν τούτοις μονάχα κατά την νεωτερικότητα λαμβάνει μια μορφή δραστική, τέτοια ώστε να μπορεί να "στοιχειώσει" τα μυαλά διαφόρων
οραματιστών και κοινωνικών αναμορφωτών που θα προστρέξουν στην Ουτοπία
για να ανιχνεύσουν ένα καλύτερο ή κάλλιστο THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-31806118585729872532016-01-27T11:46:00.001+02:002016-01-27T12:48:52.233+02:00ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΑΚΙ, ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (Μέρος Ε')
82. Το σκάκι όχι μόνον ως παιγνίδι, τέχνη και επιστήμη αλλά, ακόμα, και ως έμμεσο ερωτικό παιγνίδι ανάμεσα στα δύο φύλα, όπως αναπόφευκτα προκύπτει πολλές φορές.
Όταν ένας άντρας και μια γυναίκα παίζουν σκάκι, συχνά είναι αδύνατον να αποφύγουν ....ευτυχείς "παρενέργειες", είτε αυτές μένουν στη σκέψη με ...προοπτικές, είτε περνούν πολύ άμεσα σε ...πρακτικό επίπεδο.
Ποιος δενTHE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-73032852658331841542016-01-23T23:40:00.000+02:002016-01-24T00:17:42.173+02:00MOHAMMAD-REZA LOTFI : "Mystery of Love" (1996)
Ο Mohammad-Rezā Lotfi (1947-2014) υπήρξε ένας από τους κορυφαίους συνθέτες της νέας ιρανικής folk μουσικής, και ακόμα, μεγάλος δεξιοτέχνης στο tar και το setar.
Ανανέωσε σε μεγάλο βαθμό μέσα από την προσωπική μουσική του έκφραση την ιρανική μουσική, συχνά εμπνεόμενος (και αυτός φυσικά ανάμεσα σε άλλους συνθέτες) από την Sufi ποίηση και κουλτούρα.
Θα ασχοληθούμε κάποια φορά THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-40932596034634568522016-01-17T11:18:00.003+02:002016-01-17T14:17:08.241+02:00Béla Bartók - Concerto For Orchestra (1943)
Θα
μπορούσε άραγε να υπάρξει ένα κονσέρτο γραμμένο για ορχήστρα; ο πρώτος
πιθανώς που το "αναρωτήθηκε" ήταν ο Antonio Vivaldi με το "Κονσέρτο για
Έγχορδά" του στην μπαρόκ εποχή. Στον 20ό αιώνα διάφοροι συνθέτες έγραψαν
κονσέρτα για ορχήστρα με τον Bartók ωστόσο να πραγματώνει το πιο
θρυλικό του είδους στην ιστορία της μουσικής.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση μάλιστα, αρκετοί ήταν THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-53134802103036135422016-01-07T02:37:00.001+02:002016-01-07T13:35:41.137+02:00ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ: "Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ" ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΟΙΡΟΣΤΑΣΙΟ
Το "Largo Sinfonico" (1944, 1946/1949) του Νίκου Σκαλκώτα είναι από τα έργα εκείνα όπου φαίνεται πολύ καθαρά τόσον η ιδιοφυία του συνθέτη, όσον κυρίως, αυτή η ίδια η ουσία της καινοτομικής προσπάθειάς του.
Δεν πρόκειται εδώ για απλό δωδεκαφθογγισμό της δεύτερης σχολής της Βιέννης, αλλά για κάτι άλλο, που πάει πολύ πιο πέρα από αυτόν, πολύ πιο "πολύπλοκο" και πρωτοποριακόTHE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-84811663981210260102016-01-01T09:41:00.001+02:002016-01-01T09:45:21.133+02:00Khatia Buniatishvili, Yuja Wang - Brahms, Hungarian Dance No. 1
Η Γεωργιανή Khatia Buniatishvili και η Κινέζα Yuja Wang σε συνασπισμό πιανιστικών δυνάμεων προκειμένου να ερμηνεύσουν επιτυχώς και με θαυμαστό τρόπο τον "Ουγγρικό Χορό Νο.1", πιάνο τέσσερα χέρια, του Brahms.
THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-12653364071371247772015-12-22T19:39:00.001+02:002015-12-22T20:52:30.215+02:00ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛ: Μια Συζήτηση για τον Νίκο Καρούζο
Το παραπάνω βίντεο αναδημοσιεύεται από το μπλογκ "Ελευθερία ή Τίποτα". Πρόκειται για μια συζήτηση που είχε ο φίλος Σάββας Μιχαήλ με τον ιστολόγο "Ελευθεριακό" σχετικά με τον ποιητή Νίκο Καρούζο.
Θα έλεγα το εξής: αυτό ήταν πραγματικά ο Νίκος Καρούζος, έτσι όπως τον θυμάται αλλά και στοχάζεται επ' αυτού ο Σάββας Μιχαήλ.
Ο Σάββας Μιχαήλ (γεν. το 1947) είναι ένας από τους σημαντικότερουςTHE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-60978118906736070302015-12-12T03:41:00.001+02:002015-12-12T08:20:19.959+02:00DHAKA ART SUMMIT, 2014
Πολύ ενδιαφέρουσα η διοργάνωση, αξίζει να δείτε το βίντεο. Πρόκειται εδώ για την δεύτερη στην σειρά, ενώ η τρίτη έχει προγραμματιστεί για τον Φεβρουάριο του 2016.
Το Samdani Art Foundation παρουσιάζει κάθε φορά εκθέσεις ζωγραφικής, φωτογραφίας, γλυπτικής, digital art κλπ. στα πλαίσια ενός project υποστήριξης νέων καλλιτεχνών.
THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-88800196791040257392015-11-30T17:19:00.000+02:002015-11-30T17:58:15.583+02:00KHATIA BUNIATISHVILI: Live At iTunes Festival (2014)
Ένα εκπληκτικό ρεσιτάλ με την βιρτουόζα πιανίστρια Khatia Buniatishvili σε μεγάλα ερμηνευτικά κέφια στα κάτωθι έργα:
1. Frédéric Chopin - Étude Op. 10, No. 12 in C minor, Revolutionary Étude2. Claude Debussy - Suite Bergamasque No. 3 in D-Flat Major: Clair de Lune3. Franz Liszt - Mephisto Waltz no 14. Franz Liszt - Liebesträume no 35. Frédéric Chopin - Waltz in C sharp minor op.THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-83795302802302873882015-11-27T00:41:00.000+02:002015-11-27T12:00:20.073+02:00A SMALL TRIBUTE TO TERRY RILEY
Πρωτοπόρος της μινιμαλιστικής μουσικής, ανατρεπτικός και εικονοκλάστης, εξερευνητής του Ασυνειδήτου με μουσικούς όρους, εφευρέτης νέων τονικοτήτων και ενός ιδιώματος που συνένωνε την δυτική κλασσική μουσική, την jazz και την ινδική μουσική (αλλά και άλλα είδη), ο Αμερικανός συνθέτης Terry Riley (γεν. το 1935) είναι σήμερα μια σχεδόν μυθική φιγούρα στην avant-garde του 20ού αιώνα.
Εν THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-49019412414816354192015-11-19T21:49:00.000+02:002015-11-21T01:55:05.356+02:00ΤΟ ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΙΡΑΝ και μερικές σκέψεις πάνω στην ισλαμοφοβία
Είναι πάντοτε καλό να αντιλαμβάνεται κανείς τα πράγματα μακριά από προπαγάνδες, υπεραπλουστεύσεις αλλά και "τοίχους" που κάποτε υψώνουν μεταξύ τους οι διαφορετικές νοοτροπίες και οι διαφορετικοί πολιτισμοί.
Η τελευταία αιματηρή τρομοκρατική επίθεση στο Παρίσι, οργανωμένη από ένα τερατώδες "κράτος", το οποίο στην πραγματικότητα ελάχιστη σχέση έχει με το πραγματικό, σύνηθες "Ισλάμ" (παρόληTHE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-42104781175588345092015-11-08T01:11:00.002+02:002015-11-08T11:54:05.330+02:00ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΑΚΙ, ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (Μέρος Δ')
63. Η επαρκής ή εκτεταμένη γνώση της θεωρίας των ανοιγμάτων είναι όρος εκ των ουκ άνευ για την τέλεση μιας σοβαρής παρτίδας σκακιού. Τα ανοίγματα χωρίζονται κυρίως σε δυο μεγάλες κατηγορίες, εκείνα στα οποία η πρώτη κίνηση του λευκού είναι η 1.ε4 και όσα εκκινούνται με 1.δ4 .
Υπάρχουν φυσικά και ανοίγματα που δεν υπάγονται στις δύο παραπάνω μεγάλες κατηγορίες, όπως αίφνης το άνοιγμα THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-14510417001600110622015-11-01T08:26:00.001+02:002015-11-01T08:53:14.787+02:00SERGEI PROKOFIEV: " Piano Sonata No.6, Op.82"
Από τις πολύ ιδιοφυώς συντεθειμένες πιανιστικές σονάτες του 20ού αιώνα, ένα έργο ασύγκριτο ήδη από την απότομη (μη) εισαγωγή στο allegro moderato μέχρι τις πλήρεις εκδιπλώσεις του στα υπόλοιπα τρία μέρη του.
Ερμηνεύει στο πιάνο η Yuja Wang.
THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-36940410582007588352015-10-23T16:21:00.000+03:002015-10-24T05:33:41.893+03:00SUFI MUSIC OF IRAN
Το Ιράν υπήρξε πάντα μια μεγάλη εστία δημιουργίας για την μουσική τέχνη της Ανατολής, τόσον στα προ Ισλάμ χρόνια του, όσον και στην ισλαμική περίοδό του.
Σίγουρα, ως προς αυτό, μεγάλο ρόλο έπαιξε η παρουσία πολυαρίθμων εθνικών ομάδων και κοινοτήτων στα εδάφη του, που "συγχώνευσε" διάφορους πολιτισμούς και παραλλαγές πολιτισμών μεταξύ τους. Για παράδειγμα, τα υψίπεδα του Khorasan, THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-76281384815686130512015-10-05T12:30:00.004+03:002015-10-05T12:52:31.258+03:00ΕΝΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ, ΕΝΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΘΕΩΡΗΜΑ
Ο René Magritte, κατά την γνώμη μου, υπήρξε όχι μόνον ο πιο σημαντικός ίσως ζωγράφος του 20ού αιώνα, αλλά, σίγουρα και ένας πολύς ευφυής άνθρωπος με αναμφίβολα υψηλό IQ (για "περισσότερα", ως είθισται να λέμε διαδικτυαστί, προστρέξατε στο ποίημά μου "Magritte" από το ποιητικό βιβλίο μου "Οι Τρώες", εκδ. Πλανόδιον, 2008).
Σε έναν πίνακά του λοιπόν, με τίτλο "Les Vacances de Hegel" (THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3366944744334426471.post-15395608003622393252015-09-27T17:59:00.000+03:002015-09-28T05:17:07.258+03:00ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΜΕΛΩΔΙΑ
Στην "Ιστορία της Φιλοσοφίας" του (αλλά και αλλού) ο Hegel επιχειρηματολογεί περί του ότι στην Κίνα δεν υπήρξε ποτέ πραγματική φιλοσοφία, αλλά ένα είδος "στοχασμού" το οποίο και περιγράφει κατά μία έννοια συνοπτικά, σύμφωνα με τις δικές του αντιλήψεις και, βέβαια, σύμφωνα με τις διαθέσιμες γνώσεις στον καιρό του επί της ανατολικής κουλτούρας.
Μια τέτοια άποψη, που εν πολλοίς δέσποσε THE_RETURNhttp://www.blogger.com/profile/17042065423395396341noreply@blogger.com