Η σημασία του μεγάλου σοβιετικού σκηνοθέτη Dziga Vertov (1896 - 1954) για τον κινηματογράφο στον 20ό αιώνα είναι κάτι περισσότερο από φανερή, αν αναλογιστεί κάποιος το πόσο απότομο και επαναστατικό ήταν το άλμα που επιχείρησε προς ένα Cinéma vérité, ως είθισται να καλείται.
Το Cinéma vérité εξεδήλωνε αφ'ενός την πρόθεση για μια ωμή ανάδυση της αλήθειας μέσα από την σχεδόν ντοκυμανταιρίστικης υφής πρακτική του, αλλά από την άλλη -και εδώ διαφοροποιείται από το ντοκυμανταίρ-, προχωρούσε στην δημιουργία ενός πραγματικού κόσμου τέχνης μέσα από αυτή την άμεση εικονική αλήθεια.
Το Cinéma vérité σε καμμία περίπτωση δεν αναπαρήγαγε απλώς τον κόσμο, αλλά τον πραγμάτωνε κιόλας. Οι τεχνικές για αυτόν τον σκοπό ήταν κάτι περισσότερο από ρηξικέλευθες, -όσον αφορά κυρίως το μοντάζ και τον ρυθμό- και μάλιστα, σε αυτή την πρώιμη εποχή της νέας τέχνης, όταν τα μέσα δεν ευρίσκονταν παρά σε εξίσου πρώιμο εργαστηριακό και βιομηχανικό στάδιο.
Στο "Man With A Movie Camera" του 1929, το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε στο βίντεο που παρατίθεται λίγο πιο κάτω, ο Dziga Vertov συνοψίζει με άκρως εντυπωσιακό τρόπο την φιλοσοφία του για το "Kino-eye".
Ο άνθρωπος με την κάμερα, γίνεται το μάτι της Ιστορίας που εισχωρεί παντού και αποτυπώνει στην συλλογική συνείδηση των θεατών του κινηματογράφου μια νέα πραγματικότητα, σαν και αυτή που δημιούργησε η Ρωσσική Επανάσταση του '17 .
Το Cinéma vérité σε καμμία περίπτωση δεν αναπαρήγαγε απλώς τον κόσμο, αλλά τον πραγμάτωνε κιόλας. Οι τεχνικές για αυτόν τον σκοπό ήταν κάτι περισσότερο από ρηξικέλευθες, -όσον αφορά κυρίως το μοντάζ και τον ρυθμό- και μάλιστα, σε αυτή την πρώιμη εποχή της νέας τέχνης, όταν τα μέσα δεν ευρίσκονταν παρά σε εξίσου πρώιμο εργαστηριακό και βιομηχανικό στάδιο.
Στο "Man With A Movie Camera" του 1929, το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε στο βίντεο που παρατίθεται λίγο πιο κάτω, ο Dziga Vertov συνοψίζει με άκρως εντυπωσιακό τρόπο την φιλοσοφία του για το "Kino-eye".
Ο άνθρωπος με την κάμερα, γίνεται το μάτι της Ιστορίας που εισχωρεί παντού και αποτυπώνει στην συλλογική συνείδηση των θεατών του κινηματογράφου μια νέα πραγματικότητα, σαν και αυτή που δημιούργησε η Ρωσσική Επανάσταση του '17 .
Σε δρόμο παράλληλο και ομοούσιο με αυτόν του Vertov, κινήθηκε και ο Γερμανός κινηματογραφιστής Walter Ruttmann (1887 - 1941), έχοντας επηρεαστεί από τον σοβιετικό σκηνοθέτη και έχοντάς τον με τη σειρά του επηρεάσει και αυτός.
Στην ταινία του "Berlin, die Sinfonie der Großstadt" του 1927, αποτυπώνει με έξοχο τρόπο μια ημέρα του Βερολίνου, στην κίνησή του και σε στιγμιότυπα που επιτρέπουν να αναδυθεί όχι μόνο η αλήθεια της πόλης αλλά και μια αλήθεια της Ιστορίας, τέτοια που μόνον ο κινηματογράφος με την ισχυρή του γλώσσα αφήνει κάποτε να φανεί...
Στην ταινία του "Berlin, die Sinfonie der Großstadt" του 1927, αποτυπώνει με έξοχο τρόπο μια ημέρα του Βερολίνου, στην κίνησή του και σε στιγμιότυπα που επιτρέπουν να αναδυθεί όχι μόνο η αλήθεια της πόλης αλλά και μια αλήθεια της Ιστορίας, τέτοια που μόνον ο κινηματογράφος με την ισχυρή του γλώσσα αφήνει κάποτε να φανεί...
Στο παρατιθέμενο βίντεο άνω, μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα επιλεγμένο απόσπασμα από την ταινία του Walter Ruttmann που κατά μία έννοια την συνοψίζει κιόλας. Ολόκληρη την ταινία μπορείτε να ξεκινήσετε να την βλέπετε από εδώ .