Monday, September 26, 2011

ΛΟΥΡΙΑΝΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΙΙΙ,a

sephiroth - partzufim

Στην Λουριανική Kabbalah είναι απαραίτητη η γνώση των partzufim (פרצופים), αν θέλει να κατανοήσει κάποιος πλήρως στις όλες ενδοαλληλοσυσχετίσεις του το σύνολο κοσμολογικό concept του μεγάλου Εβραίου καββαλιστή φιλοσόφου.
Partzuf στην κυριολεξία, είναι "πρόσωπο", "όψη" του θεού και υποδηλώνει, σύμφωνα με τον Λούρια, τους τρόπους με τους οποίους ο θεός ενεργεί μέσα σε όλους τους δημιουργημένους-σχηματισμένους κόσμους.

Τα partzufim βρίσκονται σε μια πλήρη αλληλεπίδραση με τα δέκα sephiroth (ספירות - όπως ήδη έχουμε δει, οι "απόρροιες", "εκπορεύσεις" τα "φώτα του θεού" που ορίζουν τους εκδηλωμένους κόσμους) και συναπαρτίζουν με αυτά ένα μάλλον πολύπλοκο σύστημα "υποδιαιρέσεων" και "οργάνων" που προσομοιάζουν στο ανθρώπινο σώμα και που εκτείνονται σε μια άπειρη ακολουθία...

Όλοι οι καββαλιστές ραββίνοι, όπως και ο Λούρια στο παρελθόν, είναι πολύ προσεχτικοί στην χρήση του όρου "πρόσωπο" στη συγκεκριμένη περίσταση και εφιστούν την προσοχή να μην εκλαμβάνεται κυριολεκτικά από εικονική άποψη, αλλά μόνον μεταφορικά.
Για την Kabbalah , τόσο την πιο ορθόδοξη όσο και την Λουριανική εκδοχή της, ο θεός στην πραγματικότητα δεν έχει "πρόσωπα" (έτσι όπως η λέξη παραπέμπει σε μια οπτική ανθρωπομορφία), αλλά "όψεις", "εκδηλώσεις", "ενέργειες", και η χρήση του όρου γίνεται καθαρά για να μπορέσει να αντιληφθεί ο πεπερασμένος ανθρώπινος νους την απειρότητα της θεϊκής επενέργειας.
Στην πραγματικότητα τα sephiroth οργανώνονται σε partzufim και ορίζουν μια βαθμιαία διαλεκτική του θεϊκού φωτός (אין סוף אור) : τόσο τα δέκα sephiroth όσο και τα partzufim δημιουργούνται και δομούνται από δέκα "φώτα", το καθένα των οποίων δομείται από δέκα άλλα φώτα κ.ο.κ. έως το άπειρο.

Θα προσπαθήσουμε να εξετάσουμε πρώτα τα δέκα sephiroth από μόνα τους, και κατόπιν, στις ενδοσυσχετίσεις τους με τα partzufim.
Προς τούτο, είναι απολύτως απαραίτητο να κατανοήσουμε πρώτα ποιοι είναι οι "τέσσερεις κόσμοι" που συνιστούν την seder hishtalshelus ή seder hishtalshelut ( סדר הישתלשלות - "αλυσίδα της εξέλιξης") και ποιες ακριβώς sephiroth"κυριαρχούν" σε κάθε έναν από αυτούς τους κόσμους σύμφωνα με την Kabbalah.

1.Ο Κόσμος της Εκπόρευσης (אצילות - atzilut) είναι κατά μία έννοια ο ανώτερος κόσμος της θεϊκής επενέργειας, αφ ης στιγμής λαμβάνει χώρα το tzimtzum και ένα πεδίο ανοιχτό αφήνεται στην δημιουργία για να εκδηλωθεί.
Μέσα στο atzilut τα φώτα παραμένουν ακόμα ενωμένα με την πηγή τους (το ayin -אין -τίποτα , το Ayn Sof - אין סוף - δίχως τέλος , τον θεό) και ευρίσκονται ήδη σε μια πορεία σχηματισμού και μορφοποίησης των κατώτερων κόσμων μέσα από "αγγεία"(כלום - keilim) στα οποία συγκεντρώνονται οι ακτίνες των φώτων.
Κυρίαρχη sephirah εδώ η Hokhmah (הכמה - σοφία).

2.Ο Κόσμος της Δημιουργίας (בריאה - beriah) , όπου οι εκπορεύσεις των φώτων αρχίζουν και δημιουργούν κόσμους.
Κυρίαρχη sephirah εδώ η Binah (בינה - κατανόηση).

3.Ο Κόσμος της Μορφοποίησης (יצירה - yetzirah) , όπου η δημιουργία αποκτά υπόσταση και μορφή και αρχίζει να "σχηματοποιείται".
Κυρίαρχες sephiroth εδώ οι Khesed (חסד - έλεος), Gevurah (גבורה - δικαιοσύνη), Tiferet (תפארת - ομορφιά), Netzakh (נצח - αιωνιότης, η νίκη της αιωνιότητας), Hod (הוד - λάμψη), Yesod ( יסוד - θεμέλιο).

4.Ο Κόσμος της Δράσης (עשיה - asiyah) , όπου η δημιουργία καταλήγει στον φυσικό κόσμο, τον δικό μας κόσμο. Το πεδίο της asiyah υποδιαιρείται στην asiyah rukhnit (עשיה רוחנית - ο πνευματικός κόσμος της δράσης) και την asiyah gashmit (עשיה גשמית - ο φυσικός κόσμος της δράσης).
Κυρίαρχη sephirah εδώ το Malkuth (מלכות - βασίλειο) που όπως είδαμε είναι αυτή η εγκόσμια δημιουργία στην πιο πλήρη φυσική και πνευματική όψη της και ακόμα ένα πεδίο στο οποίο μέλλει να εκδιπλωθεί η tikkun (תיקון - η αποκατάστασις).

Αξίζει να σημειωθεί ακόμα πως ανάμεσα στον πιο "αγνό", να τον πούμε έτσι, "Κόσμο της Εκπόρευσης"(atzilut) και τους υπόλοιπους τρεις κόσμους (beriah, yetzirah, asiyah), πέφτει το "πέπλο" του θεού (מסך - masakh) και "καλύπτει" τον απώτατο και ύψιστο κόσμο του atzilut, μιας και εδώ το πανίσχυρο φως που είναι στην διαδικασία της εκπόρευσης αλλά δεν έχει ακόμα "σχηματοποιηθεί" σε κάποια μορφή δημιουργίας, είναι πέραν της αντίληψης και κατανόησης του ανθρώπου.

Στους τέσσερεις άνω περιγραφόμενους κόσμους, συναρτώνται όλες οι sephiroth, εκτός από το Keter (כתר - στέμμα), που όπως είδαμε στο πρώτο μέρος της παρούσης εργασίας σχεδόν ταυτίζεται με τον Ayn Sof, τουτέστιν τον θεό.

Ας σημειωθεί ακόμα, πως στην Λουριανική Kabbalah, παρεμβάλλεται στο όλο σεφιροτικό Δέντρο της Ζωής (עץ חיים - etz hayim) και άλλη μια "ιδιότητα" του θεού (εν είδει σεφιρά, χωρίς να είναι), η Da'at (דעת - γνώση), που συνιστά το μυστικό "σημείο", στο οποίο όλες οι sephiroth ενώνονται, δρουν και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους σε αγαστή αρμονία.

(συνεχίζεται)